T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BATMAN / MERKEZ - 50. YIL ORTAOKULU

Ders Çalışma İle İlgili Yaşanan Sorunlar

 

Ders Çalışma İle İlgili Yaşanan Sorunlar 

DERS ÇALIŞMA İLE İLGİLİ YAŞANAN SORUNLAR

Çok sayıda öğrenci ders çalışma ile ilgili yakınmalarını sorunlarını sık sık dile getirir. Bunlardan bir kısmı ders çalışmaya başlamakta güçlük çektiğinden, bir kısmı çalışmayı sürdüremediğinden, bir kısmı da çalıştığı halde başarılı olamadığından şikayetçidir.

Yaptığımız araştırmalar ve öğrencilerle yaptığımız görüşmeler sonucunda ders çalışma konusundaki sorunların başlıca şu nedenlerden kaynaklandığı ortaya çıkıyor.

  • Öğrencinin küçük yaştan itibaren çalışma alışkanlığı edinmemiş olması,
  • Yanlış çalışma alışkanlıkları,
  • Temel bilgi eksikliğinden dolayı dersleri anlayamama,
  • Kendine güvensizlik, olumsuz duygu ve düşünceler,
  • Ailevi sorunlar.

 

 “Yanlış Çalışma Alışkanlıkları” genelde şunlardır:

  • Amaçsız çalışma,
  • Plansız ve programsız çalışma,
  • Evin değişik yerlerinde çalışma,
  • Yatarak, uzanarak çalışma,
  • TV karşısında ya da müzikle çalışma,
  • Ezberleyerek öğrenmeye çalışma,
  • Kaynaklardan yararlanmama,
  • Derslerden korkma, anlayamadığı dersi bırakma,
  • Derslerle ilgili önyargılar,

Sevgili öğrenciler, ders çalışma konusunda sıkıntılarınız varsa, yukarıda sıralanan yanlış çalışma alışkanlıklarından hangisinin ya da hangilerinin sizde olup olmadığını düşünün. Eğer yanlış çalışma alışkanlıklarına sahipseniz, ders çalışma konusundaki sorunlarınız, büyük ölçüde bundan kaynaklanmaktadır. Aşağıda anlatılanlar doğrultusunda, çalışmaya başladıktan sonra sorunlarınızın büyük oranda çözüldüğünü göreceksiniz.

DOĞRU ÇALIŞMA ALIŞKANLIKLARI

AMAÇ BELİRLEYİN

Başarı için öğrencinin hayattan ne beklediği, amacının ne olduğunu bilmesi gereklidir. Başarılı olmanın tek ve mutlak ölçüsü iyi bir üniversiteye girmek, herkesin gıpta ettiği bir mesleğe sahip olmak değildir. İnsan yetenekli olduğu çok değişik alanlarda, severek yapabileceği çeşitli görevlerde kendini ortaya koyabilmişse başarılı olmuş demektir.

Hayatta en büyük amaç mutlu olmaktır. Ancak herkesin mutlu olmak için kullandığı araçlar farklıdır.

Sizlerin bu sene ve ilerleyen senelerde sizi mutlu edecek amaçları önceden belirlemiş olmanız, çalışmanız için sizlere çok önemli bir yol gösterici olacaktır.

 

PLANLI VE PROGRAMLI ÇALIŞIN

Amacınıza ulaşmak için hangi derse ne kadar çalışacağınızı, ne zaman çalışabileceğinizi, ne kadar gayret göstermeniz gerektiğini bilmelisiniz.

        Zamanı israf etmemek, en sağlıklı şekilde değerlendirmek için, her etkinliği planlayarak yapmak gerekir. En kullanışlı çalışma planı, haftalık olandır. Haftalık çalışma planı yaparken her gün, hangi saatlerde hangi etkinliği yaptığınızı düşünerek, her etkinlik için belirli zamanlar ayırın. Dersi verimli çalışabilmeniz için yapmanız gereken dersinizi etkileyecek engellerin en az olduğu saatleri çalışmaya ayırmaktır.

Bunu saptadıktan sonra yapacağınız şey ise, çalışmanız gereken dersleri belirlediğiniz saatlere dengeli olarak dağıtmaktır.

 

Planlı Çalışmanın Yararları

  • Her işe daha rahat zaman ayırmanızı ve yapmak istediğiniz şeyleri daha huzurlu yapmanızı sağlar.
  • Hangi dersi çalışacağınıza karar verememekten kaynaklanan zaman kaybını engeller. Bir dersi bırakıp diğer derse geçmenizi önler.
  • Her derse yeterince zaman ayırmanın ve çalışmanın verdiği bir güven sağlar.
  • Günü gününe ders çalışma nedeniyle, sınav öncesi çalışma süresini kısaltır, sınav paniğini önler ve çalışma verimini yükseltir.
  • Öğrenilecek konunun kısa bir zamana sıkıştırılması yerine, uzun zamana yayılarak daha kalıcı ve etkili olmasını sağlar.
  • Anne ve babanız ile aranızda ders çalışma konusunda çıkabilecek anlaşmazlıkları önler.
  • Bilinçli bir plan yapmanız, derse kendinizi daha kolay vermenizi sağlar.

 

BELLİ BİR ÇALIŞMA ODASI YA DA KÖŞESİ DÜZENLEYİN

Evin değişik yerlerini değil, belli bir yerini çalışma yeri olarak hazırlayın. Hep aynı yerde çalışmak, çalışacağınız yere geldiğinizde kendinizi derse daha kolay vermenizi sağlar. Çalışma yeri, çalışma davranışı için uyarıcı rol oynar.

En uygun çalışma ortamı şöyle olmalıdır:

  • Üzerinde çalışmak için tüm araç gereçlerin bulunduğu bir masa olmalıdır.
  • Oda ısısı ne çok soğuk ne de çok sıcak olmalıdır.
  • Oda sık sık havalandırılmalı, düzenli ve temiz olmalıdır.
  • Çalışma ortamında radyo, teyp, televizyon gibi dikkat dağıtıcı araçlarla yine dikkat dağıtabilecek nitelikte fazla resim, fotoğraf, afiş, poster gibi uyarıcılar olmamalıdır.
  • Çalışma masası ya da odası sadece ders çalışmak için kullanılmalıdır.

 

 

 

MASA BAŞINDA OTURARAK ÇALIŞIN

Uzanarak ya da yatarak çalışmak yerine masa başında oturarak çalışmak dikkatin daha uzun süreli derste kalmasını kolaylaştırır. Uzanarak, yatarak ya da masa başında abanarak ya da sandalyede geriye yaslanarak çalışmak, kısa sürede dikkatin dağılmasına, hemen gevşemeye ve uykuya neden olan davranışlardır.

Çalışma masanızda, ders dışı faaliyetlerde (kitap okumak, hayal kurmak, günlük yazmak vb.) bulunmayın.

 

DERSİ EZBERLEMEDEN ÖĞRENMEYE ÇALIŞIN

Öğrenmeye çalıştığınız konuyu ezberlemekten kaçının. Ezberleyen öğrencide yorum yapma, bağlantı kurma, sebep sonuç ilişkisini kurma, ana fikir bulma gibi yetenekler gelişmez. Ayrıca ezberlenen bilgi ile sınav soruları arasında bağlantı kurmak zor olur. Bu nedenle mutlaka çalışılan konularla ilgili bol ve değişik soru örnekleri çözmek gerekir.

 

ÇALIŞMALARINIZI DEĞERLENDİRİN

Çalışmalarınızın sonunda, kendinizi değişik sorularla, problemlerle değerlendirin. Cevaplayamadığınız soruların ait olduğu konuları tekrar ele alın. Özellikle ders sınavları sonunda, boş bıraktığınız, yanlış yaptığınız sorular üzerinde durarak, bu konuları tekrar çalışın. Çalışırken şunlara dikkat edin:

  • Soruların hangi konudan ve konunun hangi bölümünden çıkarıldığını belirleyin.
  • Tuttuğunuz notlardan, kaynak kitaplardan, ders kitaplarından o bölümü inceleyin.
  • Soruları çözmekte yine güçlük çekiyorsanız önceki yıllardan konu ile ilgili temel bilgi eksikliğiniz olup olmadığını inceleyin.
  • Eksiğiniz varsa eski kitaplarınızdan ya da başka kaynaklardan ilgili bölümleri tekrar gözden geçirin.
  • Anlama gücünüzü geliştirin. Öğrenme anlamaktır. Öğrenmekte olduğunuz konu ile ilgili bilgileri nerede ve nasıl uygulayabileceğinizi kendinize sorun.
  • Yine anlamakta güçlük çekiyorsanız ilgili ders öğretmenine sorun.

 

KAYNAKLARDAN YARARLANMA

Çalıştığınız dersle ilgili anlamakta güçlük çektiğiniz konu olduğunda, değişik kaynaklardan yararlanın. Elinizin altında yardımcı kitaplar, ders kitapları, sözlük gibi kaynaklar bulunsun.

 

ZORLANDIĞINIZ DERSİ BİR KENARA BIRAKMAYIN

Çok zorlandığınız bir dersin, tüm konularını öğrenmeye çalışıp, güveninizi yitirerek dersten uzaklaşmak yerine, anlayabileceğiniz konuları seçerek, öncelikle bunlar üzerinde durun.

 

KENDİNİZİ ÇALIŞMAYA ZORLAYIN

Yukarıda açıklamaya çalıştığımız verimli ve etkili ders çalışma yöntemlerini uygulamak tamamen bir irade ve iç disiplin işidir.

Ders çalışmak için iyi bir nedeniniz varsa, kendinizi biraz zorlayarak, çalışma sırasındaki güçlükleri tek tek ortadan kaldırmanız zor olmaz. Yeter ki, ne istediğinizi bilin çalışmak için kendinize iyi bir zemin hazırlayın ve öğrenmeyi isteyin. Gerisi kendiliğinden gelecektir.

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 27.02.2017 - Güncelleme: 27.02.2017 12:23 - Görüntülenme: 1471
  Beğen | 3  kişi beğendi