T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BATMAN / MERKEZ - 50. YIL ORTAOKULU

Verimli Çalışmanın Temel Kuralları

 

Verimli Çalışmanın Temel Kuralları  

VERİMLİ ÇALIŞMANIN TEMEL KURALLARI

           

ERKEN UYUYUN, ERKEN UYANIN

Verimli ders çalışmanın gün boyunca sağlıklı dağılımının yapılması ve verimli bir sonucun alınması için uykunun alınmış olarak güne başlanmasında ciddi yarar vardır. Vücudun dinamik bir süreçle güne başlamasında, uykunun yeterli miktarda alınması önemli rol oynar.

Uyku düzeni sağlıklı olmayan bireylerde öğrenmenin yeterli düzeyde olmadığı ve unutmanın yüksek düzeyde gerçekleştiği tespit edilmiştir.

Kesintisiz 8 saat olarak kurgulanacak bir uyku düzeni etkin öğrenme için oldukça faydalıdır.

Uyku saatim geldi ama zamanında çözmediğim için bitiremediğim ve çözmem gereken testlerim var, yine de uykuyu mu tercih edeceğim? Bu sorunun bir cevabı vardır. EVET…

GIDA = ENERJİ, SAKIN AKSATMAYIN

Özellikle sabah kahvaltılarına önem verin. Çünkü kahvaltısız başlayan bir öğrenme başarılı olmaz.

Öğle ve akşam yemeklerinin az yağlı ve hafif olması senin yararına bir durumdur. Öğün atlamadan, yemek saatlerine dikkat ederek 3 öğün yemek yeyin.

Mevsim sebzelerine ağırlık veren bir beslenme düzeni kurun. Fast-food denen, ayaküstü yenen yiyecekler yerine ev yemeklerini tercih edin.

Kahve, kola vb. içeceklerden uzak dur ve bol miktarda meyve tüketin. Bu dönemde diyet yapma, gıda kısıtlamasına gitmeyin.

 

BİLGİNİN % 80 İ DERSTE ÖĞRENİLİR

Kendi başına çalışmak yerine dersi öğretmenlerden dinlemeyi tercih et. Öğretmen dersin uzmanıdır ve hangi konunun nasıl öğretileceğini iyi bilir.

Dersi iyi dinlemen, konuyu daha çabuk öğrenmeni sağlayacağı gibi sana soru çözmede de kolaylık sağlar.

Derslerde ilgini başka yöne yönlendirirsen konunun özünü kaçırırsın ve konuların kavranması noktasında güçlükle karşılaşırsın.

Dersleri aktif olarak dinleyin ve sorularla derslere katılımcı olun. Bu, kavrayış düzeyinizi yükselterek kolay soru çözmenizi sağlar.

Bilginin yarıdan fazlası derste kavranılır. Eksik öğrenme, konular arasındaki bağlantılardan dolayı öğrenmenin bütünlüğünü bozar. Bu nedenle dersi iyi dinleyin. Kaçırılan her dersin telafisi 5 katlık bir ekstra çalışma ister. ‘ Akşam evde çalışır ve anlarım.’ demeyin, bu yaklaşımla hiçbir sınavda başarılı olamazsınız.

 

TEKRAR, TEKRAR, TEKRAR

Başarılı ve etkin öğrenmenin vazgeçilmez unsurlarından biri de öğrendiğin konuların günlük olarak tekrar edilmesidir.

Tekrar, öğrenme sonrası yaşayacağın unutmanın önündeki en büyük engeldir.

Haftalık veya aylık değil, günlük tekrara önem verin. Tekrar çalışması, unutma erozyonunun hızını kesen en güçlü ormandır.

Tekrarsız yapacağın soru çözümleri beklediğiniz faydayı sağlamaktan uzak kalır.

Günlük yapacağın 1 saatlik tekrar konuların pekişmesi açısından yeterli olacaktır.

 

ÇOK SORU DEĞİL, ANLAYINCAYA KADAR SORU ÇÖZÜN

            Verimli ve etkin öğrenmenin son basamağını soru çözme oluşturur. Soru çözme; ne kadar öğrendiğinden çok, öğrendiğini ne kadar pratiğe dönüştürdüğünle ilgilidir.

            Her öğrencinin eğitim altyapısı, yeteneği, algılama düzeyi, çalışma alışkanlıkları, kullanabileceği serbest zaman aralığı faktörler o öğrencinin çalışma süresini belirler. Kendi özelliklerine dikkat ederek çalışma miktarınızı ayarlayın.

            Soru çözmeye mutlaka basit sorulardan başlayın. Basit sorular konunun amacını ve tanımını ifade eden sorulardır.

            Bir soruyu veya bir testi çözmekte zorlanıyorsanız, konuyu gözden geçirin, eğer yine de problem yaşıyorsanız mutlaka öğretmene sorun.

 

‘BÜYÜK İŞLERİ BAŞARMAK; DİĞERLERİNİ GEÇMEK DEĞİL; KENDİ REKORLARIMIZ ÜSTÜNDE REKORLAR KIRMAK; DÜNKÜ REKORUMUZU BUGÜNÜN REKORU İLE GEÇMEKTİR:’

 

ÇALIŞMA ODASINI DÜZENLEMENİN ÖNEMİ

            Ders çalıştığın yer, gerek ev, gerek okulda belirli bir mekan olmalıdır.

            Çalışma ortamının sadeliği oldukça önemlidir. Dikkat dağıtıcı, ilgi çekici renklerin ve nesnelerin olduğu ortamlar verimliliğinizi azaltır.

            Çalışma masanız ve raflardaki kitaplarınız düzenli olmalıdır, acaba hangi kitaba çalışsam şeklinde kafa karıştırıcı düşünceler yaratacak dağınıklıktan uzak olmalısınız.

            Kesinlikle müzik dinleyerek, TV izleyerek, telefona yakın olarak, yatarak ders çalışılmaz.

            Çalışma odası ılık, aydınlık olmalı ve çalışma masası duvara bakacak şekilde yerleştirilmelidir.

            Ayrı bir çalışma odasına sahip değilseniz evin belirli bir köşesini çalışma mekanı olarak belirleyip tüm çalışmalarınızı bu alanda yapmalısınız. Bu konuda aileden de yardım istemelisiniz.

 

            ‘ ZAMANIN EN BÜYÜK DÜŞMANI DAĞINIKLIKTIR:’

 

DİKKATSİZLİK
            Sınav günü dikkatsizlikten dolayı yaşanacak problemlere karşı pratik çözümler;

            Ders çalışmak için aşırı sessiz bir ortam yaratmaya çalışmayın, günlük yaşamın hafif seslerinden rahatsız olmadan ders çalışmayı alışkanlık haline getirin.

            Deneme sınavlarına da gerçek sınavlara girer gibi belge götürme alışkanlığınız olsun.

            Deneme sınavlarının çözümüne hangi dersten başlayacağınızı netleştirin ve bu sizin sınav stiliniz olsun.

            Soruları çözerken mutlaka verilenleri okuyun, soru kökünün ne istediğine dikkat edin.

            Cevaplarını toplu olarak cevap kağıdına işaretlemek yerine tek tek ya da sayfa sayfa kodlama yapma alışkanlığı edinin.

            Sıkıldığını hissettiğin zaman soru çözmeye devam etmeyin, 5-10 saniye gözlerinizi kapatıp dinlenin.

            Çalışma yaptığınız mekan, kullandığınız araç/gereçlerde sadeliğe önem verin.

 

DENEME SINAVLARI

            Birçok öğrenci umutsuz cümlelerle yakınır. ‘Ben bu gidişle asla başarılı olamam. Ben sınav gününe kadar nasıl bu konuları öğreneceğim ve sınavda başarılı olacağım.’gibi.

            Deneme sınavları gerçek sınav sonucu değildir. Unutmayın henüz yolun başındasınız ve önünüzde yeterli süre var, kendinizi geliştirmeye gayret edin.

            Deneme sınavlarındaki başarısızlıklardan bir şeyler öğrenmeye çalışın.

            OKS ve ÖSS zor sınavlar değildir. Unutmayın;

                        Sınav sorularının % 10 u çok zor,

                        Sınav sorularının % 20 si zor

                        Sınav sorularının % 40 ı orta,

                        Sınav sorularının % 20 si kolay,

                        Sınav sorularının % 10 u çok kolay şeklindedir.

Deneme sınavlarına gerçek sınava girer gibi girin, deneme sınavları sizin antrenmanlarınızdır.

 

‘HER BAŞARISIZLIK; DAHA AKILLICA BAŞLAMAK İÇİN BİR FIRSATTIR:’

 

ÇALIŞMANIN ENGELLERİ

            Televizyon ve müzik eşliğinde ders çalışmayın

            Çalışırken sabit telefon ya da cep telefonundan uzak durun

            Çalışmalarının sık sık bölünmesine izin vermeyin. Ders çalışırken, önceden belirlediğin çalışma sürelerine sadık kalın.

            Ara vermeden yapacağınız uzun süreli çalışmalar veriminizi düşürür. 50 dakikalık bir konu çalışmasının ardından 10 dakika mola vermek konuyu daha iyi öğrenmenizi sağlar.

            Dengesiz beslenmeden ve yapay gıdalardan kaçının. Doğal beslenmeye özen gösterin.

            Çağrıldığınız her yere gitmek zorunda değilsiniz. Hayır demeyi öğrenin.

 

‘ÖNÜMÜZE ÇIKAN ENGELLER BİZİ DAHA GÜÇLÜ YAPSIN. KAZANDIĞIMIZ HEDEFLER BİZİ DAHA AKILLI YAPSIN: EYLEMLERİMİZ BİZİ DAHA GURURLU YAPSIN.’

 

YAP - YAPMA

Başaracağına inan

YAP : ‘İnanmak başarmanın yarısıdır.’ sözünü unutmadan, çalışmalarınızı düzenli, sürekli ve inançlı bir şekilde yürütün.

YAPMA : Başarmak konusundaki inancınızı kaybederseniz sonuçta kaybeden hep siz olursunuz. İnancınızı hiçbir zaman kaybetmeyin.

 

Sınav kaygısı, belirli düzeyde fayda sağlayıcıdır

YAP : Sınav kaygısı, sizin için olumsuz bir şey değildir. Sizi çalışmaya yönlendiren sınav kaygısı değil midir? Orta şiddette kaygı, öğrenme düzeyini maksimum seviyeye çıkarır.

YAPMA : Her sıkıntının mutlaka çözüm yolları vardır. Gevşeme terapileriyle aşırı kaygınızı kontrol altına alabilirsiniz. Aşırı sınav kaygısından dolayı endişelerle boğuşmayın.

 

Çalışma sürenizi düzenlerken aşırı yüklenmelerden kaçının

YAP : ‘Sınava hazırlık’ hayattan kendini soyutlamak demek değildir. Yeter ki ders dışındaki aktivitelerin ölçüsünü iyi ayarlayın. Ders dışı aktivitelerde seçici olun.

YAPMA : Ders çalışmaksızın yaptığınız her faaliyette vicdan azabı çekersiniz. Çalışmadan yaptığınız faaliyetlerde sonuç: Ne yaptığınız işten zevk alırsınız ne de ders çalışmamanın sıkıntısından kurtulursunuz. Her çağrıldığınızda yere gitmeyin ve her televizyon programını izlemeyin.

 

Başkalarıyla kendinizi kıyaslamaktan uzak durun, her öğrenci aynı düzeyde potansiyele sahip değildir.

YAP : Her insanın ihtiyacı, hedefi, beklentisi, eğitim altyapısı farklıdır. Siz de özel koşulların doğrultusunda hareket edin.

YAPMA : ‘Arkadaşım 1000 soru çözüyor.’ ‘Komşunun kızı 350 puan alıyor.’ ‘Ben arkadaşımın girdiği okula gireceğim.’ Gibi cümleler kurmayın.

 

Çalışma motivasyonu

YAP : Odanıza girmek istediğiniz okulların resimlerini asın ve bu okullara girmenin size neler kazandıracağını, eğer bu okullara giremezseniz neler kaybedeceğinizi çok iyi düşünün.

YAPMA : Unutmayın, arzuladığınız okulu kazananlar da o okulu kazanmanın bedelini ödemiş sizin gibi öğrencilerdir. Sınava daha aylar varken ‘ Nasıl olsa bu gidişle kazanamam, en iyisi gelecek yıl hazırlanayım.’ türünden umutsuz cümleler kurmayın.

 

Yoğun çalışmalarınızı ödüllendirin

YAP : ‘Bugün 300 soru çözersem bu akşamki diziyi izleyeceğim. ‘Ödül ve ceza sistemi, çalışma koşullanmasına yol açarak iradenizi etkinleştirir; böylece zamanla kaybolan motivasyonunuzu daha kolay kazanırsınız. Başarılarınızı ödüllendirin.

YAPMA :  Söz verip de yapmadığınız çalışmalardan dolayı kendinizi cezalandırmayı bilmezseniz ödülün bir anlamı kalmaz. İradenize söz geçiremezseniz asla başarılı olamazsınız. Tutamayacağınız sözleri vermeyin.

 

SINAVLAR NE KOLAY NE DE ZORDUR; SİZ KOLAYLAŞTIRIR YA DA ZORLAŞTIRIRSINIZ.

 

HER ŞEY İNSANIN BAKIŞ AÇISINA GÖRE ŞEKİLLENİR. BAKTIĞINIZ YERDE GÖRMEK İSTEDİĞİNİZ NE İSE ONU GÖRÜRSÜNÜZ.

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 27.02.2017 - Güncelleme: 27.02.2017 12:24 - Görüntülenme: 968
  Beğen | 0  kişi beğendi