T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BATMAN / MERKEZ - 50. YIL ORTAOKULU

Etkili Test Çözme Yöntemleri

 

Etkili Test Çözme Yöntemleri  

ETKİLİ TEST ÇÖZME YÖNTEMLERİ

Test çözmede üç unsur önemlidir.

Bilgi: Öğrenme ile kazanılır. Tekrar ile pekiştirilir. Çoktan seçmeli sınavlarda başarılı olabilmenin ilk şartı hangi alanda olursa olsun güçlü bir bilgi altyapısına sahip olabilmektir.

Yorum: Öğrenilen ve tekrar ile pekiştirilen bilgi ile ilgili düşünce geliştirme veya bilgiye farklı açılardan bakabilme gücünü ifade eder. Bilgiyi farklı biçimlerde yorumlayabilme öğrenme sürecinde farklı düşünme yöntemlerini kullanabilmenizle mümkündür. Öğrenme sırasında ürettiğiniz sorularla neden-sonuç ilişkisi kurarak ve en önemlisi çok okuyarak bilgiyi yorumlayabilme becerinizi geliştirebilirsiniz.

Hız: Kazanılan bilgiye ve elde edilen yorum gücüne ait bilgilerin belli zaman kısıtlaması içinde istenilen doğrultuda özümsenmesidir. Hız, test çözerken zamanı etkin bir biçimde kullanabilme anlamında çok önemlidir. Zamanı dikkate alarak her geçen gün soru sayısını arttırmak yoluyla çoktan seçmeli sınavlarda hızınızı artırabilirsiniz.

 

ÇOKTAN SEÇMELİ SINAVLARDA BAŞARILI OLABİLMEK İÇİN ÖNERİLER

·         Testlerde başarılı olmak için öncelikle evde ya da okulda çözdüğünüz her konu testinin ardından yanlışlarınızı tespit edip, bunlar üzerine yoğunlaşın. Çünkü yanlışlarınızı biriktirip ileride halletmeyi düşünmeniz, bir süre sonra çalışılması gereken konuları artırır. Bu nedenle yaptığınız hataları sıcağı sıcağına görmeli ve çözüm yollarını öğrenmelisiniz.

·         Evde ya da okulda çözdüğünüz sorularda kullandığınız zaman çok önemlidir. Konu testi çözerken dahi süre tutarak kendinizi sınamaya ve hem doğru hem hızlı çözmeye alıştırmaya çalışın.

·         Deneme sınavları kendinizi değerlendirdiğiniz bir alandır. Eksiklerinizi ve yeterliliklerinizi, sınava giren diğer öğrencilere kıyasla durumunuzu göreceğiniz bir sınavdır. Bu nedenle deneme sınavlarını çok önemsemeli ve gereken dikkati göstererek çözmelisiniz.

·         Deneme sınavlarından bağımsız olarak çözdüğünüz konu testlerinde psikolojik olarak daha rahat olursunuz. Bu yüzden soruları yanıtlarken çok emin olmasanız bile şıklardan birini işaretleme cesaretini gösterirsiniz. Fakat sizleri sınava asıl hazırlayan sorular, çözdüğünüz konu testleridir. Bu nedenle işlemediğiniz konuların testlerini önceden kesinlikle çözmeyin. Eğer konu hakkında geniş bilgiye sahip değilseniz iyice öğrendikten sonra konu testini çözün.

·         Sınavdaki soruların zorluk ve kolaylık derecelerinin dağılımının farkında olun. Bütün sınavlarda sorular belli zorluk kolaylık derecelerine göre dağıtılmıştır. Test tekniğinde bu dağılımın önemi büyüktür. Ancak testin genelini standart bilgi birikimi ve yorum gücü ile çözülebilecek sorular oluşturur. Sınavda soruların % 10’u çok zor/çok kolay, % 20’si zor/kolay ve % 40’ı normal bilgi düzeyindedir.

·         Sınavda önce sorunun kökünü okuyun. Soru kökünün iyi okunup anlaşılması, daha sonra cevabın düşünülmesi gerekir. Soru kökü anlaşılmadan cevabı düşünmeye çalışmak soruyu okumadan cevap şıklarını incelemek zaman kaybettirir ve soruyu yanlış algılamaya neden olur.

·         Soruda asıl istenene dikkat edin. Bazı sorular öğrencilere çok kolay gelebilir ve öğrenciler cevabın böyle kolay olmadığı bir seçenek ararlar. Oysa bazen çok kolay sorular sormak da çoktan seçmeli sınav tekniğinin bir parçasıdır.

·         Sorulara “çok karmaşık görünüyor, çok zor olmalı” tarzı ön yargılarla yaklaşmayın. Bazen çok karmaşık gibi görünen sorular en kolay sorulardır.

·         Turlama tekniğini kullanın. Testleri yanıtlamaya en başarılı olduğunuz dersin sorularından başlayın. Böylece bu testi doğru çözerek moral kazanmış olursunuz. Her testte aynı zorluk ya da aynı kolaylık dercesine sahip sorular bulunmaz. Turlama tekniği kullanarak zor olduğunu gördüğünüz soruları boş bırakın. Bazı soruların cevabını çok iyi bildiğiniz halde o anda hatırlamayabilirsiniz. Bu soruları işaretleyerek ikinci turda tekrar bakmak üzere boş bırakın. Cevaplandırılmayan soruları soru kitapçığında bir işaret veya simge ile işaretleyin. Geri dönüşler yaptığınızda size mantıklı gelen seçeneği işaretleyebilirsiniz. İkinci turda, yine kendinizi en başarılı bulduğunuz dersten başlayıp daha önce yapamadığınız sorulara göz atın, yapabildiklerinizi yapın. Hiçbir fikrinizin olmadığı soruları tekrar tekrar okumayın. Zamanınız kalırsa tekrar dönersiniz. Cevaplayabildiğiniz tüm soruları bittikten sonra kitapçığınızı bir kez daha kontrol edin ve yine zamanınız kalırsa çok zorlandığınız sorulara bir kez daha bakın.

·         Sınav esnasında okuduğunuz her sorudaki anahtar kelimeleri yakalamaya çalışın. Özellikle soru kökündeki olumsuzluk içeren ya da altı çizili ifadelere dikkat edin ve bu ifadeleri yuvarlak içine alın. Soru içinde geçen ipuçlarından yararlanmayı bilin. Bunlar; altı çizili, koyu puntoyla yazılmış, tırnak içinde, “değildir, olamaz, her zaman, hiçbir zaman, bütün, zaman zaman, yoktur, vardır, birbirinden farklı, birbirine benzer, eş değer, birden fazla, ayrı ayrı, iç içe, yan yana, ikisi bir arada, ana düşünce, yan düşünce, benzer düşünce, asla, genellikle, çoğu,” vb. ifadeler içeren ipuçlarıdır.

·         Soru kökünün veya soru metninin uzun oluşu sizin için daha fazla ipucu anlamına gelir. Bu nedenle uzun metinli sorular daha kolay çözülebilen sorular olarak algılanmalıdır.

·         Sınavlar esnasında cevabı konusunda tereddüt ettiğiniz soruları gelişigüzel cevaplandırmak yerine boş bırakmayı tercih edin. Sorunun yanına daha sonra vaktiniz kalıp geri dönme imkanı olursa bakabilmek için bir işaret koyun.

·         Bir soruya verebileceğiniz zamanı belirleyin. Gereksiz yere bir soru üzerinde inatlaşmak, o soruyu çözmeye çalışmak sizin için zaman kaybı ve moralinizin bozulması demektir. Bazı sorulara belki iki dakika, belki de otuz saniye zaman ayıracaksınız.

·         Soruları okurken hızınızı kesecek olan dudak kıpırdatarak okumaktan uzak durun. Her okuduğunuz kelimenin altını çizmeyin. Yapmanız gereken gözle okuma alışkanlığı kazanmanız ve okuma hızınızı artırmanızdır.

·         Her test bölümü arasında çok kısa bir süre ara vererek bu arada gözlerinizi dinlendirin ve vücudunuzu hareket ettirin. Bu hareket, kan dolaşımını hızlandırarak beynin ihtiyaç duyduğu enerji ve oksijeni bulmasını kolaylaştırır.

·         Bazı sorularda seçeneklerden faydalanarak cevabı bulmak etkili bir yol olabilir. Yüzde yüz emin olmadığınız sorularda seçenekleri eleyerek doğru cevaba yaklaşabilirsiniz. Ama yine de rastgele işaretleme yapmayın.

·         İki seçenek arasında kaldığınız zaman; öncelikle soru cümlesini tekrar okuyun, sonra iki seçenekten size en kuvvetli geleni okuyarak metne geçin. Ulaşmak istediğiniz sonucu bulduğunuz zaman doğru cevap bu seçenektir. Eğer bulamadıysanız doğru cevap diğeridir. Hemen diğer seçeneği işaretleyiniz. Ancak ikiden fazla şık cevap olabilecek nitelikteyse, bu soruyu cevaplandırmanız, en azından sınavın sonlarına doğru tekrar soruya dönmek üzere boş bırakmanız daha uygun olacaktır.

·         Test çözerken sorunun doğru cevabını bulmak kadar önemli bir diğer nokta da cevap olamayacak seçeneklerin tespit edilmesidir. Böylece çözüm alternatifleri daha netleştirilerek doğru seçeneğe ulaşabilme hızı da arttırılmış olur. Kesinlikle doğru cevap olamayacak seçenekleri hemen belirleyin.

·         Cevap seçeneklerinde cevaba benzeyecek bazen iki, bazen de üç seçenek gibi özel çeldiriciler bulunur. Çeldiriciler ilk bakışta cevap gibi algılanabilir ama ufak bir zihinsel egzersizle doğru cevap bulunabilir. Bu tip sorularda cevap genellikle soru metninde saklıdır.

·         Test çözümünde kodlama önemli bir yer tutar. Soruyu kitapçık üzerinde çözmüş olmak o soruyla olan işimizin bittiği anlamına gelmez. Soruyu doğru çözmek kadar optik forma doğru kodlamak da önemlidir. Herkes kodlamada faklı yöntemler kullanır. Bu yöntemlerden en etkili olanı her sorudan sonra yapılan kodlamadır. Çünkü kodlama için geçen süre bir ölçüde dinlenme süresidir. Bu zaman dilimi, bir soru ile olan zihinsel bağı kopararak öğrenciye bir başka soruya geçmek için ihtiyacı olan zamanı verir. Zaman kazanma adına kodlamayı sona bırakmak, sınav sonrası yorgunluk ve dikkat dağılmasının fazlalığı sebebiyle hatalı veya eksik kodlama riskini arttırır. Eğer her sorudan sonra kodlama yapmak zor geliyorsa, her sayfanın bitiminde kodlama da yapabilirsiniz. Ancak kesinlikle bölüm sonunda ya da testlerin tamamı bittikten sonra kodlama yapmayınız.

·         Deneme sınavlarında hangi teste ne kadar zaman ayırdığınızı tespit edin. Hangi teste daha çok zaman harcıyorsunuz, hangi tip sorularda zorlanıyorsunuz, dikkatsizlikten hatalar yaptığınız testler daha çok hangileri gibi soruların cevabını vererek, gerekli önlemleri alın.

·         Deneme sınavlarında testlerin çözüm sırası öğrenciden öğrenciye değişiklik göstermektedir. Önemli olan kendinize uygun sıralamayı bulmanızdır. Girdiğiniz her denemede farklı sıralar izlerseniz, gerçek sınavda karmaşa yaşayabilirsiniz. Bu nedenle kendinize uygun ideal bir test çözüm sırası belirleyin ve sınava kadar o sıraya uygun hareket edin.

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 27.02.2017 - Güncelleme: 27.02.2017 12:23 - Görüntülenme: 930
  Beğen | 1  kişi beğendi