T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BATMAN / MERKEZ - 50. YIL ORTAOKULU

Rehberlik Hizmetleri İlkeleri

REHBERLİĞİN İLKELERİ

Rehberliğin temelinde insan hak ve sorumlulukları ile ilgili demokratik ve insancıl bir anlayış vardır.

  •      Sosyal durumu ile psikolojik uyumu ne olursa olsun her birey değerlidir.
  •      Rehberlik, demokratik toplumun değerlerinden ve bireylerin ihtiyaçlarından doğmaktadır.
  •      Kendini yönetme hak ve sorumluluğu bireye bırakılmalıdır.
  •      Rehberlik, kişisel tecrübelerin aktarılması biçiminde verilen bir tavsiye değildir.
  •      Rehberlikte gerek yardım edenin, gerekse yardım edilen bireyin gönüllülüğü esastır.

Rehberlik uygulamalarında öğrenci ile ilgili herkesin anlayış ve işbirliği içinde çalışması gerekir

  • Rehberlik, okulun tüm eğitim programının ayrılmaz ve tamamlayıcı bir yanını oluşturur.
  • Rehberlik çalışmalarında okulun tüm yönetici, uzman ve öğretim personelinin yükleneceği görev ve sorumluluklar vardır.
  • Anne-babalar, çocukları hakkında her zaman okuldan yeterli bilgileri alabilmelidirler.
  • Rehberlik çalışmalarını yerine getirirken okul yöneticileri, uzmanlar ve öğretmenler kendi yetki sınırlarının bilincinde olmalıdırlar.

Rehberlik anlayışı, her türlü çalışması ile öğrenciyi merkeze alan bir eğitim sistemini öngörür.

  •      Rehberlik anlayışından hız alan bir eğitimde okul programlarının öğrencilerin ilgi, yetenek ve ihtiyaçlarına en uygun bir biçimde düzenlenmesi gerekir.
  •       Okulda öğrencilerin kendilerini ilgilendiren konularda görüşlerini belirtmelerine izin verilmelidir.
  •       Her öğrencinin, rehberliğe ihtiyacı olabilir.
  •       Öğrencilerin türlü problemleri onların başarılarını geniş ölçüde etkiler.

Rehberlik hizmetlerinin esasında, öğrencilerin kendi kişiliklerini daha iyi anlamalarını, problemlerine çözüm yolları bulmada onların kendi kendilerine yeter bir duruma gelmelerini sağlamak vardır.

  •      Rehberlik hizmetleri, öğrencilerin kendi kendilerini anlamalarına yardım eder.
  •      Aynı yaşta da olsalar öğrencilerin karşılaştığı uyum güçlüğü birbirine benzemez.
  •      Bazı bireyler yaşamları boyunca rehberlik yardımına ihtiyaç duyabilir.
  •      Bireyler kendilerine yardım edildiği takdirde problemlerine çözüm yolu bulabilme gücüne sahiptirler.

Rehberlik bedensel, zihinsel, sosyal ve duygusal olan bütün kapasitelerini kendi ilgi ve yetenekleri doğrultusunda en uygun bir düzeyde geliştirmesi için öğrencilere yardım eder.

  •      Her yönü ile gelişme süreklidir.
  •      Rehberlik öğrencinin bütün yönleri ile gelişmesini esas alır.
  •      Eğitim, öğrencilere kendi yeteneklerini geliştirme fırsat ve ortamını sağlamalıdır.
  •      Her öğrencide geliştirilebilecek bir kapasite vardır.
  •      Rehberlik çalışmalarının okuldaki bütün öğrencileri kapsaması gerekir.

Öğrencilere rehberlik hizmeti verirken onları türlü yönleri ile tanımak gerekir.

  •      Öğrencilerin gelişim özellikleri birbirinden farklıdır.
  •      Öğrenciler hakkında toplanan bilgiler objektif ve güvenilir olmalıdır.
  •      Her davranışın arkasında bir neden vardır.
  •      Rehberlik hizmetinden yararlanabilmesi için bireyin kendini iyi tanıması gerekir.
  •      Öğrenciyi tanımada bazı bilimsel tanıma tekniklerinden yaralanılması gerekir.

Rehberlik uygulamaları her okulun amaç ve ihtiyaçlarına uygun olan alanlarda yoğunlaştırılmalıdır.

  •       Her okulda rehberlik çalışmalarına gerek vardır.
  •       Rehberlik etkinlikleri bireysel olduğu kadar grup çalışmaları biçiminde de düzenlenmelidir.
  •       Her okulda öğrencilere okulu ve okulun olanaklarını tanıtmaya gerek vardır.
  •      Her okuldaki rehberlik uygulamaları öğrenci ihtiyaçları ve problemleri üzerine daha önceden yapılmış inceleme ve gözlem sonuçlarına göre planlanmalıdır.

Rehberlik hizmetleri planlı, programlı, örgütlenmiş bir biçimde ve profesyonel bir düzeyde sunulmalıdır.

  •      Okul müdürleri okuldaki rehberlik çalışmaları ile yakından ilgilenmelidir.
  •      Rehberlik, bu alanda yetişmiş uzman personel kullanmayı gerektirir.
  •      Etkili rehberlik uygulamaları, bu uygulamalar için okulda yer ve zaman ayırmayı, araç ve gereç kullanmayı gerektirir.

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 27.02.2017 - Güncelleme: 27.02.2017 12:17 - Görüntülenme: 1687
  Beğen | 0  kişi beğendi